[:en]

Čezeta scooters were only manufactured from 1957 to 1964 but gained a small cult following thanks in part to their distinct look, which came as a result of placing the gas tank at the front of the vehicle, over the front tire.

They were called the ‘Pigs’ because of how they looked.

A popular sidecar was also produced, though in limited numbers – approximately 900 in total – by Drupol in Stiřín near Prague. This was sold as the ‘Druzeta’, the name coming as a combination of the two companies names.

The original Cezeta was driven by a 175cc two-stroke single, but the newly resurrected Čezeta 506 will get its go from a three-phase brushless electric motor.

The company ceased trading in 1997 after 60 years but there has been a steady growth of interest in the second-hand and ‘classic’ market.

Now – after being purchased by British ex-pat Neil Eamonn Smith – the Čezeta name is back with a brand new model, the electrically powered Čezeta 506.

 

Schermata 2016-07-26 alle 09.04.49

Cezeta-Type-506-Electric-Scooter-image-2-630x420[:cs]

Skútry Čezeta se sice vyráběly pouze 7 let mezi roky 1957 až 1964, ale i za tak krátkou dobu získaly na popularitě díky odlišnému vzhledu. Nádrž na palivo byla umístěna na přední straně skútru přes kolo.

Hned se pro něj vžil název Prase, jež připomínalo.

V limitované edici 900 kusů představila firma Drupol ze Stiřína u Prahy i variantu se sajdkárou. Ta dostala název ‘Druzeta’, jméno bylo složeninou názvů obou firem, které se na výrobě podílely.

Původní Čezetu poháněl 175cc dvoutaktní motor. Novinka Čezeta 506 už ale „pofrčí“ no novém třífázovém elektromotoru.

Firma sice ukončila svou činnost už v roce 1997 po šedesáti letech své činnosti, ale růst zájmu ze strany trhu učinil své.

Díky koupi britského krajana Neila Eamonna Smithe se Čezeta vrací zpátky!

(Česká verze: Michal Ožuch)

[:es]

Los scooters Čezeta solo se hicieron desde 1957 a 1964 pero ganaron un tipo de seguidores de culto gracias a su distintivo look, debido a la ubicación del tanque de gas en el frente sobre la llanta delantera.

Se les decía “Cerdos” por como se veían.

También se produjo otro popular coche, aunque de manera limitada – aproximadamente 900 en total – por Drupol en Stiřín cerca de Praga. Este se vendió bajo el nombre de  ‘Druzeta’, el nombre es la combinación de las dos compañías.

La Čezeta original tenía un motor de dos tiempos de 175cc, pero la nueva Čezeta 506 usará un motor eléctrico sin escobillas de tres fases.

La compañía dejó el negocio en 1997 después de 60 años, pero ha habido un crecimiento estable por el interés en el mercado de segunda mano y “clásico”.

Ahora – después de que la comprara el expatriado británico Neil Eamonn Smith – el nombre Čezeta está de regreso con un nuevo modelo, la Čezeta 506 eléctrica.

 

Schermata 2016-07-26 alle 09.04.49

Cezeta-Type-506-Electric-Scooter-image-2-630x420[:]

mm
Dave Patterson is a content marketer. A writer by day and a reader by night. Coffee addict.